✍️ دیدگاه علما و مراجع تقلید درباره عزاداری محرم امسال

▪️به گزارش خبرگزاری حوزه، با شیوع پیک دوم ویروس منحوس کرونا، برگزاری مراسمات ماه محرم الحرام نیز در هاله ای از ابهام قرار داشته و نظرات، پیشنهادات و مباحث گوناگون و مختلفی پیرامون آن مطرح می شود که در این نوشتار به ارائه نظرات مراجع عظام تقلید درباره عزاداری ماه محرم امسال خواهیم پرداخت:


🔹 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای:

همه سوگواران حسینی، هیأتها و مداحان موظفند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند زیرا موضوع بسیار مهم است.
توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.


🔹آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی:

شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصا اقامه‌ عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند.


🔹 آیت‌الله‌العظمی سیستانی:

برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است:
۱ـ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد الله (علیه السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛
۲ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز؛ به گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌وآمد دارند در آن حضور یابند.
اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد.
۳ـ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی، و برافراشتن پرچم‌ها و قطعات سیاه رنگ در کوچه‌ها و فضاهای عمومی


🔹آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

سوال:
آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا بخاطر عدم مراعات موارد بهداشتی اعلام شده از جانب چند هیئت محدود، می تواند اقدام به تعطیلی همه هیئات و مراسم‌های مذهبی نماید؟

پاسخ معظم‌له:
چنانچه بتواند آن هیئتها را وادار به رعایت موازین بهداشتی کند حق ندارد هیچ هیئتی را تعطیل کند.


🔹نظر آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی:

ما عزاداری را در چارچوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه میکنیم و رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله گذاری و زدن ماسک و غیره با عزاداری قابل جمع است و انتشار و فعالیت در فضای مجازی نیز برای زنده نگه داشتن ایام عاشورا مؤثر خواهد بود.


🔹حضرت آیت الله علوی گرگانی:

اقامه عزای سیدالشهداء علیه‌السلام در ماه محرم از جمله مهم ترین شعائر دینی است که هرگز نباید فراموش شود و در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه پوشی و نصب پرچم های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طرق نوین و ابتکاری انجام شود.


🔹آیت‌الله‌العظمی سبحانی

ایام ماه محرم و صفر، ایام عزاداری است و سلامت فرد و جامعه نیز یکی از فرائض است که حفظ آن لازم است.
مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید.